Butik i Västerås med symaskiner och tillbehör, scrapbooking, kort, motivstämplar, bakprodukter, heminredning, presenter och hobbymaterial.





Kreativa Tings hemsida.

2012-05-22

Färgläggning

Jag tänkte visa att det kan vara bra att tänka på vilket slags papper man provritar färger på när man ska färglägga. I det här fallet har jag ritat med Promarkerpennor men detsamma gäller andra typer av pennor också, som Copics eller akvarellpennor.
Här är en översiktsbild där man kan se ganska stora variationer på hur färgerna ser ut på de olika typerna av papper.
Uppifrån och ner har jag använt mig av ljusgult cardstock, vitt cardstock, vanligt skrivarpapper, ett glansigare lite tjockare papper (typ reklamblad/tidningsomslag) och ett ark vanligt ritblockspapper.



Jag målade alla fält samtidigt, dvs först orange på alla, sedan brun på alla osv, för att det skulle bli samma tryck, samma mängd färg och lika mycket ”blender”.

Vanligast är väl att man hugger tag i en bit vanligt skrivarpapper som ligger och skrotar på för att testa färgerna. :-) Men som ni kan se skiljer det ganska mycket mellan att rita på ett sånt papper och en tjock cardstock. För det första ”blöder” färgerna mycket mer på skrivarpappret, det kan man se både på sorgkanten där jag målat lite grönt över det bruna (pil 1) och där jag duttat prickar med blendern i det gråa fältet (pil 2). Man ser också att de två kronbladen som jag målat med blendern på flutit ut rätt mycket och de har blivit flammiga.





Här visar jag skillnaden på cardstock och det glansiga pappret (t ex en reklamlapp). För det första så blir färgerna mycket ljusare (pil 1) så ska man matcha motivets färg med ett cardstock eller mönsterpapper kan det bli svårt. För det andra så fungerar blendern inte alls lika på det här pappret som på CS. Det ser man främst på det gråa fältet (där det inte alls syns) och det orangea fältet (pil 2) trots att jag duttat och dragit på samma sätt som på CS. Även på blomman (pil 3) ser man stor skillnad.

 
Sedan är det ju ganska självklart att det blir skillnad på färg om man har ett färgat underlag jämfört med vitt men visar det ändå. :-) Här har jag ritat på ett ljusgult cardstock och jämför med det vita. Blenderns effekter syns inte lika mycket och färgerna blir dovare.

 

Så hur gör jag då när jag testar färger..?
Jo, såhär brukar det se ut runt mina stämpelmotiv! :-)
Ska man stansa ut motivet med en större bakgrund får man såklart provmåla en bit längre ut… :-)


Lycka till med färgläggningen!

 :) Vivi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar